Parental Anxiety with Emotional Development in Children

Penti Yunita Sari(1), Siti Aisyah(2),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area

Abstract


This study examines the factors of emotional development in children through a literature review. The main focus is to evaluate what factors influence emotional development in children. The methodology used is a literature review from several relevant sources. Data retrieval using article search techniques through the Researchgate database, Google Scholar, and Google Search with the keywords used self-esteem. The data analysis technique used is a Systematic Literature Review. The findings show that emotional development in children is influenced by several factors, namely parental support factors, family environment, and parenting patterns. Emotional development in children will be optimal if they get support from their parents, a conducive family environment that supports every child's growth and development, and appropriate parenting patterns for children.


Keywords


Parental Support; Family Environment; Parenting; Emotional Development; Children

Full Text:

PDF

References


Aji, B. T., Hasanah, U., & Nugraheni, P. L. (2022). Pengaruh dukungan sosial orang tua dan pengalaman organisasi terhadap kecerdasan emosional remaja di organisasi mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 9(01), 68–79.

Fuadia, N. N. (2022). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Dini. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 3(1), 31–47. https://doi.org/10.53800/wawasan.v3i1.131

Haerudin, A. D., & Mayasarokh, M. (2024). Peran Pola Asuh Permisif terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Pelita PAUD, 8(2), 544–552. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v8i2.3282

Luthfi, K. (2022). Hubungan Konsep Diri dan Komunikasi Interpersonal dengan Motivasi Belajar pada Siswa SMP Negeri 2 Tanjung Tiram Kabupaten Batu Bara. Universitas Medan Area.

Mahmuda, S., Lubis, S. A., & Siregar, N. S. S. (2022). Hubungan Dukungan Orang Tua Dan Efikasi Diri Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1860–1867. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.963

Vanessa. (2018). ANTHROPOS : Jurnal Antropologi Sosial dan Budaya Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Siswa Nafeesa. 4(1), 53–67.

Nasution, R. A. (2017). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Dukungan Orangtua Dengan Kemandirian Belajar Siswa Di Sma Dharma Pancasila Medan.

Rianti, Suryani, A., Munawaroh, L., Nuraida, N., & Maryatin, E. (2023). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUDQU Al Karim Mangunjaya. Pendekar :Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 203–212.

Risyah, H. N. (2022). Hubungan Antara Kesadaran Diri Dengan Disiplin Belajar Pada Siswa SMAN 1 Talawi.

Santika, A. A., Anugraheny, F. S., & Alvina, Y. (2020). Dukungan Sosial Orang Tua Anak dengan Down Syndrome Social Support by Parents with Down Syndrome Children on Whatsapp Group. PERSPEKTIF, 9(2), 329–337.

Setyowati, Y. (2005). Pola komunikasi keluarga dan perkembangan emosi anak (studi kasus penerapan pola komunikasi keluarga dan pengaruhnya terhadap perkembangan emosi anak pada keluarga Jawa). Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).

Sinaga, O. M. U., Siahaan, M. S. D. R., Zebua, P. S., & Naibaho, D. (2024). Dampak kurang nya perhatian orangtua terhadap perkembangan emosi dan kecemasan pada remaja. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 358–364.

Siregar, M., Siregar, N. I., & others. (2018). Hubungan antara Kelekatan Orang Tua pada Anak dengan Kecerdasan Emosional Remaja di SMA Kemala Bhayangkari 1 Medan.

Sundari, F., Sinaga, E., Ritonga, N., & Ekomila, S. (2017). Penerapan Program Fos (Folktale Speaking) Sebagai Pembentuk Karakter Anak Usia Dini. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 9(1), 106. https://doi.org/10.24114/jupiis.v9i1.6423

Syahrul, & Nurhafizah. (2021). Analisis Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini Dimasa Pandemi Corona Virus 19. Jurnal Basicedu, 5(2), 683–696. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.792

Ummah, S. A., & Fitri, N. A. N. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap perkembangan sosial Emosional Anak Usia Dini. SELING (Jurnal Program Studi PGRA), 6(1), 84–88.

Wahyudi, I. N., & Nurjaman, I. (2018). Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 12. https://doi.org/10.31000/ceria.v7i1.560

Wahyuni, N. S., Sembiring, S. M., & others. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orangtua Dengan Kematangan Emosi Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Universitas Medan Area.

Wati, R. (2020). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dasar di Lingkungan Keluarga. Palapa, 8(2), 369–382. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i2.910

Yusmiati, Y., Surbakti, A., & Masganti, M. (2022). Efektivitas Permainan Puzzle dan Balok terhadap Peningkatan Keterampilan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUD Mbah Ceria Medan Pada Masa Pandemi Covid-19. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1527–1538. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.905




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i3.2354

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License