Peran Brosur Digital Sebagai Media Promosi dalam Penerimaan Peserta Didik Baru di Sekolah IB Medan

Dinda Ayu Lestari br Ginting(1), Dedi Sahputra(2),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area

Abstract


This study examines the role of digital brochures as a promotional media for new student admissions at Integritas Bangsa (IB) School in Medan, its impact on the education competition in Medan, and the challenges faced in marketing using this medium. The main focus of the problem is how digital brochures serve as a promotional tool to attract new students. This study uses a marketing communication approach, the uses and gratifications theory, with a qualitative descriptive method. Data collection techniques include observation, in-depth interviews, and literature studies, while data analysis follows the Huberman and Miles model, which includes data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results show that digital brochures are effective in promoting new student admissions at IB School in Medan, with advantages in cost efficiency, flexibility, and wide reach. The main challenges include the limitations of parents who are not familiar with technology and the competition on social media. To address this, the school innovates with brochure formats and interactive promotions. Parental feedback encourages improvements, and regular evaluations ensure the effectiveness of the digital marketing strategy.


Keywords


Digital Brochure; Promotional Media; New Student Admissions.

Full Text:

PDF

References


Anjel, C. C. P., Lengkong, B. L., Mandagi, D. W., & Kainde, S. J. R. (2022). Branding institusi pendidikan melalui media sosial Instagram. SEIKO: Journal of Management & Business, 5(2), 44–58.

Fawzi, A., Iskandar, M., Erlangga, R., Nurjaya, M., & Sunarsi, D. (2021). Strategi komunikasi pemasaran dalam dunia pendidikan: Pendekatan digital dan konvensional. Jurnal Pemasaran Pendidikan, 14(2), 123–135.

Firmansyah, A. (2020). Komunikasi pemasaran: Teori dan aplikasi dalam dunia pendidikan. Penerbit Akademia.

Hafni Shair, S. (2021). Metodologi Penelitian: Metodologi penelitian Skripsi. In Rake Sarasin (Issue c). ENERBIT KBM INDONESIA.

Hakim, L., Nanda, I., Bahtiar, Y., & others. (2021). Digital Marketing Pada Lembaga Pendidikan: Pemahaman, Penerapan Dan Efektifitas. PROSIDING SEMINAR NASIONAL DIES NATALIS UTP SURAKARTA, 1(01), 128–138.

Haryadi, A. (2022). Digitalisasi dalam dunia pendidikan: Penerapan brosur digital untuk promosi sekolah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(1), 45–56.

Izzah, A., Bakhtiar, Y., Heriadi, A., Eliyen, K., & Nurfarida, E. (2023). Optimalisasi Website Lembaga Belajar PIEP Menggunakan Adsense dan Konten untuk Menarik Minat Calon Siswa. Pelita Masyarakat, 4(2), 193–201. https://doi.org/10.31289/pelitamasyarakat.v4i2.8478

Lubis, A. R. A., Hasanuddin, H., & Lubis, S. (2022). Hubungan Gaya Belajar dan Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Siswa di UPT SMP Negeri 1 Silahisabungan Kabupaten Dairi. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2172–2180. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1027

Mahbub, M., & Zen, E. H. (2020). Pengaruh Promosi Pendidikan Terhadap Minat Peserta Didik Baru MAN 3 Banyuwangi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam, 2(1), 113–138.

Marquerette, L. U., & Hamidah, S. F. (2024). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN DIGITAL MARKETING DALAM PENERIMAAN MURID BARU PADA UNIT PENDIDIKAN YAYASAN AL MAEMUNATUL HUDA KABUPATEN GARUT. Jurnal Spektrum Ekonomi, 7(11).

MAULIDIN, S., & SUHARDI, M. (2024). MANAJEMEN PEMASARAN PENDIDIKAN BERBASIS WEBSITE SEBAGAI MEDIA INFORMASI DI SMKN UNGGUL TERPADU ANAK TUHA. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 4(3), 109–123.

Munte, S. W., Fadilah, R., & Lubis, R. (2022). Perbedaan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Antara Siswa Yang Belajar Daring Dan Luring Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMP Swasta Katolik Budi Murni 3 Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 1087–1095. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1377

Nabila, N. S. (2023). Strategi Promosi Penerimaan Peserta Didik Baru SDIT Al-Muddatsirriyah Jakarta Pusat. In Repository.Uinjkt.Ac.Id. Repository Skripsi Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/74800%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/74800/1/11190182000021_NASYWA SARAH NABILA_WATERMARK.pdf

Nasirudin, M. (2022). Digital marketing dalam pendidikan: Strategi promosi penerimaan peserta didik baru di sekolah menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(3), 80–92.

Putri, A. K. (2022). Peran media sosial dalam promosi sekolah berbasis digital marketing. Jurnal Digital Marketing Pendidikan, 5(2), 101–115.

Sembiring, Z., Susilawati, S., & Muhathir, M. (2020). Pembuatan Aplikasi Sistem Informasi Manajemen Sekolah Untuk Layanan Penerimaan Peserta Didik Baru (Ppdb). Pelita Masyarakat, 2(1), 27–36. https://doi.org/10.31289/pelitamasyarakat.v2i1.4193

Setiani, L. S. (2023a). Brosur digital sebagai media promosi pendidikan di era digital. Jurnal Pemasaran Pendidikan, 15(4), 55–67.

Setiani, L. S. (2023b). Strategi Bauran Promosi Dalam Peningkatan Penerimaan Peserta Didik Baru di SMP Negeri 1 Pudak. IAIN Ponorogo.

Siti, N., Siregar, S., Windrayani, D., & Vita, N. I. (2023). Student Perceptions of Catcalling Activities and Background Factors in the Campus Environment. 1954–1963. https://doi.org/10.46254/au01.20220429

Wahyudi, M. A., & Lutfi, A. (2019). Analisis Reformasi Pendidikan dalam Mewujudkan Pemerataan Kualitas Pendidikan di Indonesia Analysis of Education Reforms in Realizing even Distribution of Quality Education in Indonesia Sejalan dengan tujuan Grand Design dalam proses Penerimaan Peserta Di. Jurnal Administrasi Public (Public Administration Journal), 9(2), 191–201.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i4.2610

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License