Analisis Pengaruh Kreativitas dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha di Pajak Melati Medan

Rifky Wahyudi(1), M. Yamin Siregar(2),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area

Abstract


This study was conducted with the aim of determining the effect of Creativity and Entrepreneurial Knowledge on Entrepreneurial Interest in Pajak Melati Medan. This type of research is descriptive quantitative, namely a study that aims to explain an empirical phenomenon accompanied by statistical data, characteristics and relationships between variables whose data collection techniques use questionnaires. Data collection in this study was carried out by distributing questionnaires using a Likert scale. The sample of this study was 68 respondents from Pajak Melati Medan entrepreneurs. The method used in data collection is the non-probability sampling technique, the analysis uses multiple linear regression analysis with the help of the SPSS 25 program. The results of this study indicate that between the two dimensions of Creativity and Entrepreneurial Knowledge, there is an influence on Entrepreneurial Interest in Pajak Melati Medan. The R2 value of the equation is 47.5, meaning that the variable of entrepreneurial interest (dependent) that can be explained by the variables of creativity and entrepreneurial knowledge (independent) in this study is 47.5 while 53.6% is influenced by other variables not explained by this study.

Keywords


Creativity, Entrepreneurial Knowledge, Entrepreneurial Interest

Full Text:

PDF

References


Cantillon, R. (1931). Essai Sur la nature de la Commerce en General (Edited by H.Higgins- 1931). Mcmillan.

Damayanti, N. (2022). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Kreativitas, E-Commerce dan Pemahaman Akuntansi Terhadap Keberlanjutan Umkm Se-Kecamatan Ubud Saat Pandemi Covid. https://repo.undiksha.ac.id/id/eprint/12740

Desmaryani, S. (2018). Wirausaha dan Daya Saing. Deepublish.

Diansari, D. N., & Rahmantio, M. T. (2020). Pengaruh Modal dan Inovasi Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil. Jurnal Kewirausahaan, 14(2), 112–120.

Dwi, A. P. (2021). Jumlah Wirausaha Indonesia Jauh di Bawah Malaysia dan Thailand | merdeka.com. In Merdeka.com. Merdeka.com; Merdeka.com. https://www.merdeka.com.

Dwiono, S. S., Askandar, N. S., & Mahsuni, A. W. (2022). PENGARUH PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN, MOTIVASI USAHA, MENTAL KEWIRAUSAHAAN DAN FAKTOR KELUARGA TERHADAP MINAT MAHASISWA UNTUK BERWIRAUSAHA (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Malang). E_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 11(01). https://jim.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/14640

Hariyanti, K., & Sukmana, H. (2022). Strategi Dinas Ketenagakerjaan dalam Meningkatkan Kesempatan Kerja bagi Penyandang Disabilitas di Kabupaten Sidoarjo. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 949–957. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1333

Herawaty, N., & Yustien, R. (2019). Pengaruh Modal, Penggunaan Informasi Akuntansi Dan Karakteristik Wirausaha Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil (Survei Pada Usaha Rumahan Produksi Pempek di Kota Jambi). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 3(1).

Julius F., N. P., & Suhartatik, A. (2019). Faktor Internal dan Eksternal Minat Berwirausaha dan Keberhasilan Usaha pada UMKM di Surabaya. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 15(1), 53. https://doi.org/10.35384/jkp.v15i1.164

Jumawan, F., & Yusuf Ali, M. (2020). Usaha Kreatif Pengolahan Limbah Kayu di Kabupaten Soppeng. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(3), 149–153.

Moelrine, A., & Syarif, A. (n.d.). Pengaruh Karakteristik Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 15(1), 45–53.

Nasruddin, N., & Agustina, I. (2015). Analisis Pelaksanaan Promotion Mix Dan Pengaruhnya Terhadap Kualitas Daya Saing USAha (Studi Kasus UMKM Berbasis Industri Kreatif Binaan PT. Telkom Cdc Area Medan). Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 16(2).

Rangkuti, M. H. B., Nasution, A. A., Risanty, R., Agustrisna, J., & Ismail, M. (2021). Pelatihan Memulai Usaha Untuk Wirausahawan Pada Remaja Mesjid Kecamatan Medan Helvetia. Pelita Masyarakat, 2(2), 95–101. https://doi.org/10.31289/pelitamasyarakat.v2i2.4560

Rukayat, Y. (2021). Kombinasi Resiprokal Asas Rekognisi dan Subsidiaritas Pemerintahan Desa dengan Konsep Pemerintahan Bergaya Wirausaha. Jurnal Academia Praja, 4(1).

Rumerung, D. (2018). Analisis Tingkat Keberhasilan Usaha Usaha Kecil Mikro Dan Menengah Di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal SOSOQ, 6(1).

S Budiningsih, TSM Rahayu, & R Mudjiyanti. (2018). Strategi Pengembangan Wirausaha Gula Kelapa Di Perdesaan. Journal Agritech. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/AGRITECH/article/view/2503

Suryana. (2017). Kewirausahaan: Pendekatan Karakteristik Wirausahawan Sukses. Prenadamedia Group.

Syafrizaldi, S. (2018). Hubungan Konsep Diri dengan Minat Wirausaha pada Mahasiswa Universitas Medan Area. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(2), 75–80. https://doi.org/10.34007/jehss.v1i2.13

Tahang, Fapari, N., & Tamrin, A. F. (2018). Program Kemitraan Masyarakat Ekonomi Kreatif Usaha Mebel di Kecamatan Ujungloe, Kabupaten Bulukumba. Jurnal Abdi Moestopo, 1, 2018–2021.

Tambunan, E. S. (2020). Pengaruh Modal Usaha, Kemampuan Wirausaha Dan Strategi Pemasaran Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Di Pasar Tiban Sunday Morning UGM. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 9(3).

Wardani, N. T., & Dewi, R. M. (2021). Pengaruh Motivasi, Kreativitas, Inovasi dan Modal Usaha terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 93. https://doi.org/10.26905/jmdk.v9i1.5806




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v8i1.2635

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License