Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan Plasa Telkom Rantauprapat, Labuhan Batu

M. Nicky Fakhrozaldi(1), Beby Masitho Batubara(2), Nina Angelia(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Medan Area

Abstract


This study aims to analyze the influence of service quality on customer satisfaction of PT Telkom Indonesia (Persero) Tbk in the Labuhan Batu Regency area, with a case study on customers of Plasa Telkom Rantauprapat. In the modern era, technology has become a staple that encourages digital-based services to grow. This study uses a quantitative method with simple linear regression analysis through the SPSS version 25 application. The results of the study show that service quality has a positive and significant effect on customer satisfaction. The regression coefficient value of 0.042 shows that every one-unit increase in service quality will increase customer satisfaction by 4.2%. In addition, the calculated t-value of 14.283 is greater than the t-table of 1.662, and the significance value is 0.000 < 0.05, indicating that the hypothesis is accepted. This means that the higher the quality of the service provided, the higher the customer satisfaction felt. On the other hand, if the quality of service decreases, then the level of customer satisfaction will also decrease.


Keywords


Quality of Service; Customer Satisfaction.

Full Text:

PDF

References


Abdul Latief. (2019). JUPIIS : Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial Influence of Knowledge Management , Skills and Attitudes Toward Employee Performance. 11(2), 173–182.

Aisy, R., & Gufron, M. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Holyshoes. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi Kewirausahaan, 6(3), 5–9.

Apriasty, I., & Simbolon, M. E. (2022). 35 | P a g e Faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan: kualitas produk, kualitas pelayanan dan harga (literature strategic marketing management). 1(1). https://doi.org/10.38035/jim.v1i1

Aprizal, A., Kurniaty, K., & Hasriani, H. (2020). Pengaruh Kedisiplinan Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT Telkomsel Area IV Pamasuka Kota Makassar. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 7(2), 131–135.

Batu, B. P. S. K. L. (2022). Data Statistik Kependudukan Kabupaten Labuhan Batu Tahun 2022. https://labuhanbatukab.bps.go.id

Berry, L. L., Parasuraman, A., & Zeithaml, V. A. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–40.

Edyansyah, TEdyansyah, T. (2016). (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT. Telekomunikasi Indonesia (Persero) Tbk Cabang Lhokseumawe. Jurnal Visioner & Strategis, 5(3), 35–42.

Evi Yuliana, M. (2023). Penggunaan Media Digital Dalam Komunikasi Pemasaran Pariwisata Desa Wisata Sidowayah. Jurnal Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (BISMAK), 3(1), 14–26. https://doi.org/10.47701/bismak.v3i1.2568

Fandi Tjiptono. (2004). Manajemen Jasa. In Andi Offset. Andi.

Hasugian, J. (2005). Pemanfaatan internet studi kasus tentang pola, manfaat dan tujuan penggunaan internet oleh mahasiswa pada Perpustakaan Universitas Sumatera Utara.

Hidayat, H. (2017). Penerapan dimensi Customer Relationship Management (CMR) dalam meningkatkan penjualan produk Wifi. id Managed Service (WMS) pada PT. Telkom Indonesia, Tbk Cabang Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Karenina, R., & Barus, I. (2017). Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Literasi Internet pada Perempuan Desa. 9(1), 84–89.

Kholis, A., Silalahi, T., Rahman, H., Lestari, N. W., & Harefa, K. (2022). Pengaruh Penggunaan Internet dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Akuntansi di Sekolah SMK. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2634–2641. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1172

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen pemasaran (Edisi ke-13. Erlangga.

Lanny, D. K., Lubis, M. R., & Pasaribu, S. E. (2022). Pengaruh Organizational Citizenship Behavior dan Kecerdasan Sosial di Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Pegawai pada Sistem Aplikasi Penilaian Prestasi Kinerja Pegawai. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1539–1551. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.907

Novianita, R. R., Andhikasari, R., & Pratiwi, C. Y. (2020). Efektivitas Penggunaan Internet Sebagai Media Komunikasi Dalam Meningkatkan Tugas Akhir Mahasiswa Akademi Komunikasi. Jurnal Petik, 6(2), 1–11. https://doi.org/10.31980/jpetik.v6i2.853

Pramadani, A. B. (2012). Hubungan antara komitmen organisasi dengan kesiapan untuk berubah pada karyawan divisi enterprise service (DES) telkom ketintang Surabaya. UNIVERSITAS AIRLANGGA.

Putri, R. D., Kadir, A., & Nasution, I. (2019). Implementasi Kebijakan Program Pensiun Dini Di PT . Telkom Regional 1 Sumatera Implementation of Early Pension Program Policy in PT . Telkom Regional 1 Sumatera. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik Dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(2), 106–111.

Sibuea, A. J. (2019). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Indihome pada STO (Sentral Telepon Otomatis) PT. Telkom Akses Medan. Universitas Medan Area.

Sulaiman, E. R. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Bank Syariah. Jurnal Ilmu &Riset Manajemen, 9(1), 22. https://core.ac.uk/download/pdf/151518500.pdf

Wijaya, A. (2021). Analisis kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan Telkom Indonesia. Jurnal Ilmiah Manajemen, 6(3), 211–219.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i4.2660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License