Pengaruh Pengetahuan Proporsi Tubuh terhadap Hasil Belajar Menggambar Mode pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Stabat

Mutiara Jannah Siregar(1), Dina Ampera(2),


(1) STKIP Pangeran Antasari
(2) STKIP Pangeran Antasari

Abstract


This study aims to determine the effect of students' understanding of body proportions in grade X of SMK Negeri 1 Stabat on their learning outcomes in fashion drawing. This study used a Nonequivalent Control Group Design with a quasi-experimental approach. Grade X DPB 1 was designated as the experimental group, while grade X DPB 2 served as the control group and served as the sample. The research instrument used was a learning outcome assessment consisting of a pretest and posttest. The control class obtained an average pretest score of 65.88, while the experimental class obtained a score of 66.97, indicating that the initial talents of both groups were approximately equal. The average posttest score of the experimental class increased to 76.52 after being given targeted therapy on body proportions, while the control class only obtained a score of 70.59. A significant difference was shown by the results of the t-test which showed a calculated t value of 3.0263 > t table 1.6686. As a result, it can be confirmed that students' learning outcomes in drawing are positively and significantly influenced by their understanding of body proportions.

Keywords


Body Proportion Knowledge; Learning Outcomes; Quasi-Experimental

Full Text:

PDF

References


Abidin, A. M. (2017). Kreativitas guru menggunakan model pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 225–238.

Alya Dinnia, G. (2024). Pengaplikasian Environmental-Friendly Material dan Motif Bunga Lotus Gaya Batik Lasem pada Busana Kasual. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Andika, E. C. (2018). PENGARUH PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN TIGA DIMENSI WOODEN ART MANNEQUIN TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN SKETSA DAN GAMBAR MATERI PROPORSI GAMBAR TUBUH MANUSIA PADA SISWA KELAS X SMK JURUSAN ANIMASI. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 9(2).

Apriliyani, R. (2024). Kesulitan Belajar Menggambar Proporsi Tubuh Wanita Dalam Mengikuti Mata Pelajaran Ilustrasi Mode Pada Mahasiswa Desain Fashion Universitas Ngudi Waluyo. DEFA: Design, Education, Fashion and Art Journal, 1(1).

Ayu, S. S. (2023). Pengaruh Nutrition Mobile Learning (NML) Berbasis Website Terhadap Peningkatan Pengetahuan Gizi Dan Perubahan Perilaku Dalam Pemilihanmakanan Jajanan Di Sekolah MTS Alkhairat Pelawa. Universitas Widya Nusantara.

Bloom, B. S. (2010). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.

Bruner, J. S. (1974). Toward a theory of instruction. Harvard university press.

Cole, M., & SCRIBNER, S. (1978). Vygotsky, Lev S.(1978): Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes.

Endrayanto, H. Y. S., & Harumurti, Y. W. (2014). Penilaian belajar siswa di sekolah. PT Kanisius.

Feldman, E. B. (1994). Practical art criticism. (No Title).

Himayaturohmah, E. (2019). Penguasaan materi media pembelajaran dalam upaya menyiapkan guru yang mampu menyelenggarakan pembelajaran yang mendidik. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(01), 10–21.

Moh, S. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 7.

Ningsih, R. W. (2012). PENCAPAIAN KOMPETENSI MEMBUAT PROPORSI TUBUH WANITA MELALUI METODE LATIHAN REPETITION DALAM MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG PADA SISWA KELAS X DI SMK TUGU NASIONAL CAWAS KLATEN.

Nurhayani, N., Asiri, F. R., Simarmata, R., & Barella, Y. (2024). Strategi Belajar Mengajar. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(2), 255–266.

Ocvirk, O. G. (1968). Art fundamentals: Theory and practice. (No Title).

Rakhman, P. A., Salsyabila, A., Nuramalia, N., & Gustiani, P. E. (2024). Meningkatkan motivasi belajar siswa di SDN Cilampang melalui media pembelajaran digital dan konvensional. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 5(2), 615–622.

RINANDA, N. A. (2017). PENILAIAN MEDIA PEMBELAJARAN MODUL MENGGAMBAR PROPORSI TUBUH MANUSIA. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

Sugiyono, D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Alfabeta.

Syarifuddin, A. (2011). Penerapan model pembelajaran cooperative belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(01), 113–136.

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengarui hasil belajar peserta didik (literature review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24.

Yasa, I. W. A. P., Putra, R. W., Kurniawan, H., Ruslan, A., Muhdaliha, B., Suryani, R. I., Dwitasari, P., Jayanegara, I. N., Mustikadara, I. S., & Asia, S. N. (2024). Desain Komunikasi Visual: Teori dan Perkembangannya. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

ZANJABILA, P. S. (2025). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar, Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Otomotif Kelas X Smk Program Keahlian Teknik Otomotif Se-Jakarta Barat. Universitas Negeri Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v8i2.2855

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License