Strategi Komunikasi Pemasaran Mamavie Cake dan Café dalam Meningkatkan Penjualan

Sephia Zahramita Azhary(1), Rehia Karenina Isabella Barus(2),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area

Abstract


This study analyzes Mamavie Cake and Café's marketing communication strategy in increasing sales and maintaining customer loyalty amid fierce business competition. The approach used in this study is qualitative descriptive, with data collection techniques in the form of observation, in-depth interviews, and literature studies. The data was analyzed using the Huberman and Miles model, which included data reduction, data presentation, and a conclusion drawn. The results of the study show that the use of social media, especially Instagram and TikTok, is the main strategy in increasing customer engagement. Collaborations with influencers, creative promos, and interactive events also contribute to strengthening the brand image and attractiveness of the café. Despite facing challenges such as stiff competition and rapid changes in digital trends, continuous innovation and loyalty programs are a strategic step in retaining customers. Thus, Mamavie Cake and Café's marketing communication strategy has proven to be effective in driving business growth.

Keywords


Marketing Communication Strategy; Digital Marketing; Customer Loyalty

Full Text:

PDF

References


Cangara, H. (2015). Perencanaan Dan Strategi Komunikasi. PT Raja Grafindo Persada Gunawan.

Chaffey, D. (2015). Digital marketing: Strategy, implementation, and practice. Pearson Education.

Chakti, G. (2019). The Book Of Digital Marketing: Buku Pemasaran Digital. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=OQzBDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=konten+kreator+lokal+dan+nasional+memberikan+dampak+yang+signifikan+dalam+menjangkau+audiens+yang+lebih+besar,+terutama+mereka+yang+berusia+di+bawah+35+tahun&ots=we2fG97_mm&sig=UFcrGX9-kIYndITqLMqO0KxULBY

Choirunnisak, M. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Home Industri Hasta Indonesia. Skripsi, UIN Sunan Ampel.

Darus, P., & Silviani, I. (2022). Peran strategi komunikasi dalam meningkatkan penjualan ditinjau dari bauran pemasaran. Message: Jurnal Komunikasi, 11(1), 60–73.

Effendy, O. U. (2017). Ilmu Komunikasi, Teori dan Praktek Komunikasi dalam sebuah organisasi. In Bandung : PT. Remaja Rosdakarya. PT. Remaja Rosdakarya.

Firmansyah, A. (2020). Komunikasi pemasaran. Pasuruan: Qiara Media, 3.

Ginting, R. (2015). Tren Pola Konsumsi Pembaca Media Cetak di Kalangan Mahasiswa di Kota Medan. KUMPULAN JURNAL DOSEN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SUMATERA UTARA.

Harahap, D. (n.d.). Strategi Komunikasi dalam Pengembangan Wisata Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Komunikasi Pariwisata, 14(1), 33–47.

Kannan, P. K., & Li, H. (2017). Digital marketing: A framework, review, and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22–45.

Kusumasari, R. N., & Afrilia, A. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu J&C Cookies Bandumg Dalam Meningkatkan Penjualan. Jurnal Sains Manajemen, 2(1), 97–103.

Maryanto, T., & Syahida, A. R. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Hasil Penjualan Di Kampung Keramik Dinoyo Kota Malang. Jurnal Komunikasi Nusantara, 1(1), 36–42.

Matuli, T. A. (2021). Komunikasi Pemasaran Digital Produk Start Friday Asia Surabaya. In UIN Sunan Ampel Surabaya. Univesitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Moleong., L. J. (2005a). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Moleong., L. J. (2005b). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Panuju, R. (2019). Komunikasi pemasaran: pemasaran sebagai gejala komunikasi komunikasi sebagai strategi pemasaran. Prenada Media.

Sari, A. A. (2009). Strategi Komunikasi Customer Relations.

Suherman, K. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Kegiatan Pemasaran Produk Consumer Goods PT. Expand Berlian Mulia di Semaran. Jurnal Komunikasi, 8(1), 83–98.

Supar, D. A. W. A., & Suasana, I. G. A. K. G. (2017). Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(3), 1564–1591.

Tahuman, Z. (n.d.). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan Serta Dampaknya Terhadap Keunggulan Bersaing. Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen,4(3),445-460.

Tunastini, & Telagawathi. (n.d.). Pengaruh Kepercayaan Pelanggan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Gayatri Mas Mode Di Singaraja. Prospek: Jurnal Manajemen, 5(1), 1–9.

Ulfa, A., Nisyak, H., & Bafadhal, O. M. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran melalui Media Sosial Instagram@ pempeksulthan_pindangagan. Undergraduate Thesis, Sriwijaya University.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i4.2612

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License